Viktige meldinger

Sommerfeie:
Klinikken er stengt fra og med 03.07.2020.
Vi åpner igjen mandag 27.07.2020 kl. 10.00.

Vi er glad for at vi endelig kan åpne tannklinikken igjen etter å ha vært stengt for ordinær virksomhet i forbindelse med koronapandemien. I henhold til retningslinjene fra Helsedirektoratet blir det en gradvis opptrapping av driften. De pasientene som har størst behov vil vi prioritere i første omgang, og vi vil gjøre vårt beste for å hjelpe alle de som har fått utsatt tannbehandlingen. I forkant av timeavtaler fremover vil vi ta kontakt per telefon for å avklare smittestatus (dette gjelder også eventuell ledsager). Pasiententer som er mistenkt eller bekreftet smittet med covid-19 og har behov for akutt tannbehandling, vil vi henvise videre til egne beredskapsklinikker.

Karies

Karies er en infeksjonssykdom som skyldes bakterier som normalt finnes i munnhulen. Sukker i kosten er medvirkende til at kariesprosessen med ødeleggelse av emalje og dentin kommer i gang slik at det blir hull i tannen. Mottakeligheten for karies varierer fra person til person. Faktorer som har betydning for kariesforekomsten er dårlig kosthold med sukkerholdige matvarer og drikke, dårlig munnhygiene, mangelfull spyttsekresjon (munntørrhet) og graden av fluoreksponering. Bakteriefloraens sammensetning og genetiske forhold kan ha en betydning for mottakeligheten for karies. Mange medisiner har munntørrhet som bivirkning. I tillegg minsker spyttsekresjonen når man blir eldre slik at man blir mer utsatt for karies.

Symptomer
Karies kan være helt smertefri. Den angrepne tannen kan også bli følsom for kaldt, varmt, søtt, surt og være tyggeøm.

Behandling
Karies trenger ikke behandling før den har bredt seg ned under emaljen. Jo større hullet og ødeleggelsene er, jo mer omfattende kan behandlingen bli. Mindre og moderate hull kan oftest behandles med en fylling. Ved større hull kan det bli nødvendig med en krone for å gjenoppbygge tannen. Dype hull kan føre til betennelse i nerven inne i tannen slik at tannen må rotfylles. Ved store kariesangrep som får stå ubehandlet, kan tannen bli så ødelagt at den ikke lar seg redde slik at trekking av tannen er eneste utvei.

Forebygging
Gode kostholdsvaner med regelmessig spisemønster er forebyggende for karies. Mellommålsspising er uheldig da det fører til syredannelse når det kommer karbohydrater i munnhulen. Sukkerholdig drikke mellom måltidene er særlig skadelig. Fluor i tannkrem er svært viktig for å forebygge karies. De som er ekstra utsatt for karies, kan i tillegg bruke fluorskylling, fluortabletter eller fluortyggegummi. Tannlegen eller tannpleieren kan også pensle med fluor på kariesutsatte tenner. God tannpuss for fjerning av bakteriebelegg (plakk) er forebyggende for utvikling av karies. Tennene bør daglig rengjøres med tannbørste og tanntråd, tannstikker eller mellomromsbørster

Tannlegestol